Dette er Malvik. Skal det bygges fire-felts motorvei her, og skal det skje før utbygging av fire felt på E6 Melhus-Oppland?
Skal Trondheimsregionen fortsatt prioritere jernbane nord for Trondheim? Skal et dobbelt løp gå langs sjøen eller i tunnel dypt under bakken du ser på bildet?
EUs tunneldirektiv og statens selskap Nye Veier AS reiser det som er alvorlige dilemma i noen sine øyne og et luksusproblem i andres.
Dilemma: Når staten prioriterer fire felt Ranheim-Værnes svekker det den planlagte satsinga på jernbane på samme strekning, slik det tidligere var politisk enighet om. Fire felt vil gi økt biltrafikk. Det gjør det verre å klare statens nullvekstmål. Nullvekstmålet forutsetter at personbiltrafikken IKKE skal øke hvis Trondheim skal få mer penger til buss og sykkel.
Luksusproblem: Nye Veier betyr penger til rask utbygging av E6 både nord og sør for Trondheim (Melhus-Oppland). Begge prosjektene står høyt på selskapets liste. Jernbanen vil uansett ikke ta unna forventet trafikkvekst på Ranheim-Værnes, og vi vet ikke når dobbeltspor kommer.
Dette var hete tema på regionrådets møte på Støren 15. april. Stjørdal/NT fylke sto på luksusproblem-sida, Trondheim/Melhus/ST fylke frontet dilemma-synet.
Direktør Finn Aasmund Hobbesland i Nye Veier AS stimulerte debatten ved blant annet å vise til at:
Diskusjonen gikk friskt også om hva som skal skje med bommen på Ranheim når dagens E6 Øst er nedbetalt rundt 2023. Rita Ottervik, Trondheim: Den skal stå og pengene skal gå til Miljøpakken. Ellers klarer vi ikke nullvekstmålet.
Entusiastene for Ranheim-Værnes må skaffe bompenger til fire felt mellom tunneleneRanheim-Værnes. Tunnelene betaler staten.
Les også nyhetsbrev fra møtet.