Trondheim og til en viss grad Stjørdal er de eneste av kommunene våre der folks reisevaner har endret seg merkbart de siste fire årene. Trondheim har greid å få til et trendskifte fra bil til miljøvennlig transport. Også i Stjørdal har bilandelen sunket mens en langt større andel reiser kollektivt.
Det viser den nye nasjonale Reisevaneundersøkelsen (RVU 2013/2014). Forrige store spørreundersøkelse var i 2009/2010. Bildet er fra Sandmoen, der det snart bygges fire-felts E6.
Trondheim best i klassen
Trondheim utmerker seg av storbyene ved å oppnå målet i klimaforliket på Stortinget: All vekst i persontrafikken i storbyene skal skje ved gåing, sykkel og kollektivbruk. Selv om folketallet vokser, har Trondheim greid å redusere biltrafikken.
Kollektivbruken i regionen har som kjent økt kraftig siden 2010. Da ble busstilbudet forbedret og prisene satt ned. Men siden kommunene også vokser i innbyggertall, vokser også bilbruken de fleste stedene selv om flere tar buss og tog.
Trondheim, med en bilandel på 51 prosent, kan du lese mer om hos Miljøpakken.
Noen enkeltfunn ellers i regionen:
NB1: For små kommuner er antallet spurte lavt, usikkerheten tilsvarende stor og det er rundet av for desimaler. Undersøkelsen gjelder innbyggere over 13 år.
NB 2: Trondheimsregionen har som mål å få til et utbyggingsmønster som reduserer bilbruken også utenfor storbyen Trondheim. Dessuten er det vanlig lokalpolitikk å ha reduserte utslipp av klimagasser som politisk mål. Biltrafikk står ca 20 prosent av alle utslipp av klimagasser i Norge.
Tabellen viser andel reisetype (prosent) i hver enkelt kommune i 2013/2014. Summen blir litt lavere enn 100 prosent fordi en «annet-gruppe» er holdt utenfor:
Kommune | Gåing | Sykkel | Kollektiv | Bilfører/pass. |
Trondheim | 28 | 9 | 10 | 51 |
Stjørdal | 14 | 5 | 5 | 70 |
Malvik | 16 | 2 | 5 | 74 |
Melhus | 14 | 1 | 9 | 79 |
Orkdal | 21 | 4 | 3 | 71 |
Skaun | 9 | 3 | 10 | 76 |
Midtre Gauldal | 12 | 2 | 5 | 79 |
Klæbu | 17 | 1 | 6 | 71 |
Rissa | 21 | 1 | 3 | 70 |
Leksvik | 21 | 2 | 0 | 76 |
Gjennomsnitt regionen | 24 | 7 | 8 | 58 |